Major Medische Wetenschappen en Technologie

De Bacheloropleiding Biomedische Technologie met als specialisaties de majoren Biomedische Technologie (BMT) en Medische Wetenschappen en Technologie (MWT) heeft tot doel de studenten kennis, inzicht en vaardigheden bij te brengen op het gebied van Biomedische Technologie.

De kennis van (bio)medische wetenschappen kun je als biomedisch ingenieur gebruiken om de medische zorg te verbeteren. Door het gebruik van technologie kun je behandelmethoden ontwikkelen of je richten op vraagstukken met betrekking tot detectie, interventie of preventie.

Tijdens de opleiding bestudeer je het menselijk lichaam en het functioneren ervan. De technische, biologische en medische aspecten maken het een zeer gevarieerde studie.

Tijdens het eerste jaar (de Propedeuse) ervaar je hoe de technische wetenschappen relevant zijn voor en toegepast worden op vraagstukken uit de geneeskunde en de gezondheidswetenschappen. Het vormt de (oriƫnterende) basis van de opleiding.

Verbreding en verdieping vinden plaats in jaar 2 en 3 van de opleiding. De combinatie van major- en keuzevakken vormt een natuurwetenschappelijke basis en, afhankelijk van interesses, verbreding of verdieping in (verschillende) gebieden.

Leerdoelen

De leerdoelen van de opleiding (domein specifieke vereisten) zijn als volgt beschreven in het engels:

B.Sc. BME students acquire

Knowledge and understanding in:

  • Basic beta disciplines: mathematics, sciences, and engineering (mechanical, electrical, and chemical engineering and applied physics) to be applied in the field of Biomedical Engineering in a broader sense; i.e. including directly adjacent fields.
  • Life sciences: physiology, (cell-) biology, anatomy, biochemistry, pharmacology and pathology as applicable in the field of Biomedical Engineering.

B.Sc. BME students learn to

Apply knowledge and understanding:

  • Of mathematics, sciences and engineering to model and solve simple biomedical problems.

Make judgements:

  • Involving the making of measurements on and the interpretation of simple data from living systems, addressing the problems associated with the interaction between living and non-living materials and systems at a basic level.
  • Involving the ability to translate simple clinical or health-relevant problems or questions into an experiment, system, component, or process to meet desired needs and, governed by scientific research or modelling, to advise in issues like clinical research in biomedical engineering, diagnosis and therapy.
  • By demonstrating an awareness of potential societal and ethical implications of scientific research in Biomedical Engineering and, in this context, an ability to critically evaluate the effects of his/her research.

Communicate:

  • By bridging the gap between fundamental and applied research in biomedical engineering and medical (life) sciences by:
    • Demonstrating an ability to communicate effectively in Dutch in written and verbal form, and
    • Collaboration in a multidisciplinary setting.

B.Sc. BME students acquire

Learning skills:

  • As demonstrated in their recognition of the need for, and an ability to engage in lifelong learning at the BSc+ level with a high level of autonomy.