Interessante boeken

We krijgen heel vaak het verzoek van studenten die graag wat boeken willen lezen die interessant zijn voor de start van de opleiding. Hieronder zijn de tips van onze vakdidactici per richting weergegeven. Veel leesplezier! 

Natuurkunde

  1. Handboek natuurkundedidactiek van Koos Kortland, Ad H. Mooldijk en Hans Poorthuis, Eds. (2017).
  2. 'Five Easy Lessons: Strategies for Successful Physics Teaching' van Randall D. Knight.  
  3. Teacher education in physics van David E. Meltzer en Peter S. Schaffer.
  4. 'Friday afternoon physics' van Ian Yems.
  5. 'Leren en lesgeven: de kracht van intrinsieke motivatie' van Anje Ros, Jos Castelijns, Anne-Marieke van Loon en Kris Verbeeck.

Scheikunde

  1. Eilks, I., & Hofstein, A. (Eds.). (2013). Teaching chemistry–a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers. Springer Science & Business Media.
  2. Barke, H. D., Harsch, G., & Schmid, S. (2011). Essentials of chemical education. Springer Science & Business Media.
  3. Herron, J. D. (1996). The Chemistry Classroom: Formulas for Successful Teaching. American Chemical Society, Product Services Office, 1155 16th Street NW, Washington, DC 20036 (cloth: ISBN-0-8412-3298-8; paperback: ISBN-0-8412-3299-7).

Wiskunde

  1. Voor de beginselen van de analyse raden we aan om het boek 'Understanding analysis' van Abbot een heel stuk (ongeveer chapter 1- 5) door te werken (het boek is digitaal beschikbaar in de TU/e bibliotheek).
  2. Voor de wiskundige taal e.d. is het boek 'The foundations of mathematics' van Ian Stewart en David Tall handig.

Informatica

  1. 'The Information; A History, a Theory, a Flood' van James Gleick.

Onderwijskunde

  1. Nederlandse samenvatting van Visible learning for teachers van John Hattie (€10 via Bol.com).
  2. Alles op een rij van Winnifred Jelier.
  3. Effectief leren van Ebbens en Ettekoven.
  4. Activerende werkvormen SLO van Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling (gratis).
  5. Lessen in orde van Teitler.

Ontwerpen

  1. Het proefschrift van Dave van Breukelen.
  2. Boekje ‘Didactisch coachen’ van Voerman en Naber.