College van Bestuur steunt protestactie van 14 november

17 oktober 2024

Op 14 november is in Utrecht een grote landelijke demonstratie tegen de bezuinigingen van het kabinet op hoger onderwijs en wetenschap.

Het College van Bestuur (CvB) steunt deze actie; medewerkers mogen tijdens werktijd deelnemen aan de actie en voor de meeste studenten geldt op 14 november geen aanwezigheidsplicht.

De protestactie richt zich op de toekomst van de universitaire sector en het belang daarvan voor de Nederlandse samenleving. De organisatie is in handen van onder meer de landelijke bonden. Meer informatie over de locatie en tijden van de protestactie is via de bonden te verkrijgen: AOb and FNV.

Voor deelname aan de demonstratie zijn er verder de volgende, landelijk door de universiteiten afgestemde uitgangspunten:

• Medewerkers mogen deelnemen tijdens werktijd (het is dus niet nodig vrij te nemen)
  • Medewerkers die willen deelnemen aan de protestactie stemmen hierover vooraf af met hun leidinggevende;
  • Docenten zorgen ervoor dat studenten wel alle stof krijgen binnen de looptijd van de vakken;
  • Het inhalen van gemiste stof is de verantwoordelijkheid van de student;
  • Geplande toetsen gaan door;
  • Voor studenten geldt op 14 november geen aanwezigheidsplicht, behalve bij verplichte practica;
  • De TU/e vergoedt geen reiskosten en regelt geen vervoer naar Utrecht.