Eindhovense studentenverenigingen gaan samen alcoholgebruik terugdringen

30 november 2023

Op 4 december tekenen 21 Eindhovense studentenverenigingen een convenant om vooral overmatig alcoholgebruik terug te dringen en de cultuur rond alcohol te veranderen. De TU/e hielp bij de totstandkoming van het initiatief en behoort ook tot de ondertekenaars.

De deelnemende verenigingen vinden het belangrijk om samen een lijn te trekken, vooral om de negatieve gevolgen van alcoholgebruik te voorkomen, in lijn met het Nationaal Preventieakkoord. Het gaat de studenten daarbij niet alleen om het bijdragen aan welzijn en gezondheid, maar ook om inclusiviteit en sociale veiligheid. Ook studenten die niet drinken moeten zich welkom voelen in de studentengemeenschap, evenals internationale studenten, die vaak een andere drinkcultuur hebben, staat in het convenant.

Concreet spreken de ondertekenaars onder meer af dat ze geen alcohol schenken voor 16:30 uur en dat ze alcoholvrije consumpties gaan promoten. Verder gaan de verenigingen onder hun leden het bewustzijn vergroten van de risico’s van overmatig drankgebruik, komen er trainingen en er komt een overkoepelend kernteam dat gaat zorgen voor de uitvoering van en toezicht op het convenant.

Studenten Silke Smit en Gabriël Nusselder namen samen met enkele andere studenten het initiatief bij de totstandkoming van het convenant. “Het gaat ons vooral om het tegengaan van overmatig alcoholgebruik en alle negatieve gevolgen die daarmee samenhangen”, vertelt Smit. “We willen behouden wat er goed gaat, maar excessen voorkomen, en dat mensen elkaar gaan aanspreken. Daarnaast willen we de keuze om niet te drinken normaliseren. Op de langere termijn moet er een cultuurverandering komen ten aanzien van alcoholgebruik.”

Het convenant wordt ondertekend door in totaal 21 verenigingen die een eigen bar hebben, waaronder sportverenigingen, studieverenigingen en de algemene studentenverenigingen. Daarnaast tekent de TU/e, waarmee de gemaakte afspraken ook gaan gelden op de hele universiteit, zowel voor studenten als voor medewerkers. De deur staat open voor andere partijen rond het Eindhovense studentenleven om aan te haken bij het convenant.

“Ik ben trots dat onze studenten het initiatief nemen om zelf te zorgen voor verantwoord alcoholgebruik”, zegt CvB-voorzitter van de TU/e Robert-Jan Smits, die namens de universiteit ondertekent. “Het tekent hun verantwoordelijkheid, dat ze elkaar gaan aanspreken. Het is een voorbeeld voor anderen en we helpen hier als universiteit graag bij.”