Studeren met AD(H)D

Mensen met AD(H)D reageren vaak sneller op prikkels, zoals impulsen, stemmingen en gebeurtenissen. Een gevolg hiervan kan zijn dat je snel afgeleid bent en je moeilijk (langdurig) kunt concentreren (aandachtsproblemen). Taken afmaken, hoofd- en bijzaken scheiden, plannen en organiseren zijn vaak een uitdaging. Deze moeilijkheden worden vaak duidelijker bij veranderingen in de omgeving en nieuwe behoeften. Bijvoorbeeld bij de overgang van de middelbare school naar de universiteit.  

Wat kun je zelf doen?

Elke student is anders en heeft andere ondersteuningsbehoeften. Het is belangrijk om de mogelijkheden te onderzoeken en te weten wat voor jou werkt. Bespreek met een studentendecaan, je studieadviseur of mentor van je opleiding welke ondersteuning je nodig hebt om goed te kunnen studeren met je AD(H)D. Vraag hen naar de mogelijkheden die er zijn, maar houd er rekening mee dat niet alles mogelijk is. 

Wil je meer weten over de moeilijkheden die AD(H)D met zich mee kan brengen of wil je verschillende tips lezen? Bekijk dan deze nuttige link over (studeren met) AD(H)D.

Wat kan de TU/e voor je doen?

Als er omstandigheden zijn die je studie beïnvloeden, kun je voor begeleiding en voorzieningen terecht bij verschillende begeleiders van de TU/e. Zij denken met je mee en kunnen je helpen eventuele belemmeringen zoveel mogelijk weg te nemen en studievertraging door je omstandigheden zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.

Lees meer

Hulpmiddelen voor jou

  • Microsoft To Do – een handige methode om planningen te maken en gestructureerder te werk te gaan. 
  • Maak gebruik van een noise cancelling headphone tegen afleiding. 
  • Maak gebruik van websites die social media (facebook/instagram/twitter e.d.) en andere websites kunnen blokkeren om afleiding te voorkomen. Bijvoorbeeld Freedom
  • Maak gebruik van de Pomodoro techniek om productiever bezig te zijn. Pomodoro is een timemanagement-techniek. 
  • Maak gebruik van online mindmapsoftware voor het maken van gestructureerde samenvattingen en instrument bij een brainstormsessie. Online kan dat via  bubbl.usCoggle of Mindmeister.
  • Maak gebruik van Timetimer waardoor je jezelf dwingt een bepaalde tijd met iets bezig te zijn. Ook als app op mobiele telefoon beschikbaar. 

Informatie voor docenten

  • De website van ECIO biedt handige tools en publicaties voor docenten om te raadplegen en te gebruiken. De informatiekaart voor begeleiding bij AD(H)D geeft inzicht in belemmeringen waar studenten tegenaan kunnen lopen. Ook bevat het tips voor onderwijsprofessionals die studenten met AD(H)D kunnen helpen.
  • Overweeg met de student een gesprek aan te gaan over diens behoeften in jouw lesprogramma. Hier vind je een aantal aanwijzingen over hoe je kunt reageren op signalen van een student. Daarnaast kun je de studieadviseur van de student raadplegen. Het is altijd een goed idee om de student te verwijzen naar de studieadviseur voor het melden van persoonlijke omstandigheden. Als tutoren je ondersteunen in het verzorgen van onderwijs, spreek met ze af waar ze hun eventuele zorgen over een student kunnen uiten. 
  • Leer meer over onderwijstechnieken die kunnen helpen een succesvolle leeromgeving te bieden aan volwassenen met AD(H)D.