Financiële compensatie uit het Studentenondersteuningsfonds

Iedere universiteit heeft een Studentenondersteuningsfonds (voorheen 'Profileringsfonds'). De TU/e ook. Met het Studentenondersteuningsfonds bieden we financiële ondersteuning aan studenten die studievertraging oplopen door persoonlijke omstandigheden, zoals familieomstandigheden, een bestuurs- of medezeggenschapsfunctie of het beoefenen van topsport.

Als je door een (chronische) ziekte of een functiebeperking studievertraging oploopt, moet je eerst een aanvraag indienen voor verlenging van de prestatiebeurs. Als je meer dan een jaar studievertraging hebt, kun je daarna eventueel nog compensatie krijgen uit het Studentenondersteuningsfonds.

Compensatie aanvragen 

  1. Maak een afspraak met de studentendecaan. Het gesprek dat je met de studentendecaan voert, geldt als startpunt voor de afhandelingstermijn. Plan je afspraak dus op tijd!   
  2. De studentendecaan beoordeelt aan de hand van het gesprek of je in aanmerking komt voor compensatie uit het Studentenondersteuningsfonds Als dat het geval is, krijg je via Osiris een uitnodiging om een digitaal aanvraagformulier in te vullen.  
  3. Bij alle aanvragen moet je bewijsstukken aanleveren. Lees hier welk bewijs voor welke omstandigheid nodig is. Je moet je persoonlijke omstandigheden die voor studievertraging zorgen, tijdig melden namelijk binnen 2 maanden na het ontstaan van de omstandigheden. Dat kan bij de studie adviseur of de studentendecaan. Meld je niets of niet op tijd, dan kan dat betekenen dat je geen compensatie krijgt of slechts gedeeltelijke compensatie.
  4. Voor het indienen van een aanvraag geldt een deadline, namelijk 1 januari van het studiejaar volgend op het studiejaar waarin je vertraging opliep.  
  5. De studentendecaan behandelt namens het College van Bestuur alle aanvragen en neemt binnen 8 weken na het indienen van een aanvraag een beslissing. Van de beslissing word je schriftelijk op de hoogte gebracht.  

Voor het aanvragen van een bestuursbeurs en een toelage vanwege lidmaatschap medezeggenschap geldt een andere aanvraagprocedure. 

Speel video

Als jouw naam door de koepels van studie- en studentenverenigingen is doorgegeven aan de studentendecaan, ontvang je begin april 2024 een uitnodiging om in Osiris een aanvraagformulier in te vullen. De aanvraag moet vóór 1 mei zijn ingediend. De studentendecaan beoordeelt daarna of jouw aanvraag aan alle voorwaarden voldoet. Als dat zo is, dan wordt de bestuursbeurs in juni uitbetaald.

Speel video

Het aanvragen van een toelage vanwege lidmaatschap van de Universiteitsraad, Opleidingscommissie en Faculteitsraad gaat via Osiris. Als je een aanvraag hiervoor wil doen, kun je dat laten weten door een mail te sturen naar de studentendecaan. Doe dat binnen 2 maanden na afloop van je lidmaatschap. Je ontvangt daarna een uitnodiging om in Osiris een aanvraagformulier in te vullen.  
 

Als je aanvraag wordt goedgekeurd 

Als je aanvraag wordt goedgekeurd, bepalen we hoeveel maanden van je studievertraging worden gecompenseerd. Dit noemen we erkende maanden. We houden rekening met je persoonlijke omstandigheid, de werkelijk opgelopen studievertraging en de tijd waarin de studievertraging kan worden ingelopen. Het totaal aantal erkende maanden wordt gemaximeerd tot 24 maanden gedurende je inschrijfperiode aan de TU/e. Voor sommige omstandigheden hebben we een korter maximum aantal maanden vastgesteld.  

  • Zwangerschap: 4 maanden. 
  • Lidmaatschap van Universiteitsraad, Opleidingscommissie of Faculteitsraad: maximaal 1 maand per studiejaar. 
  • Topsport/toptalent: 12 maanden voor de totale inschrijvingsperiode aan de TU/e. 
  • Bestuursbeurs: 9 maanden per studiejaar, gemaximeerd tot 14 maanden voor de totale inschrijvingsperiode aan de TU/e. 
  Compensatie per erkende maand  
  Bachelorstudent Masterstudent
Studenten uit de EER €365,32 (kan worden aangevuld met 69% van de aanvullende beurs van DUO).  €365,32 (kan worden aangevuld met 69% van de aanvullende beurs van DUO). 
Studenten uit landen buiten de EER €1262,82 €1762,82

Als je aanvraag wordt afgewezen 

De studentendecaan kan besluiten je aanvraag af te wijzen en informeert je dan over het voornemen om je aanvraag af te wijzen. Als je het niet eens bent met het voornemen, dan kun je binnen 2 weken reageren. Daarna wordt het besluit genomen. Als je niet reageert, wordt het voornemen na 2 weken automatisch een besluit.  
 
Ben je het niet eens met het besluit, dan kun je binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken door een bezwaarschrift in te dienen bij het College van Bestuur. Je kunt het bezwaarschrift indienen via het digitale klachtenformulier.