Klachten en geschillen

Wanneer je ontevreden bent over een gedraging van een instantie of persoon van de TU/e, waardoor je je onheus behandeld voelt, kun je een klacht indienen. Wanneer je het niet eens bent met een bepaalde beslissing (bijvoorbeeld over collegegeld, BSA of vrijstelling) dan is sprake van een geschil en kun je een bezwaar of beroep aanhangig maken. Klachten, bezwaren en beroepen kunnen via een digitaal formulier in de Studiegids worden ingediend bij de Klachten en Geschillen Faciliteit van ESA. Voor zover het niet geheel duidelijk voor je is of je een klacht, een bezwaar of beroep indient dan is dit geen probleem. De Klachten en Geschillen Faciliteit van ESA zal dit aan de hand van de informatie in het, door jouw ingevulde, formulier beoordelen. De Klachten en Geschillen Faciliteit stuurt vervolgens het formulier door naar het juiste loket, waar jouw klacht, bezwaar of beroep in behandeling zal worden genomen.

Zoek eerst informeel contact

Voordat je een digitaal formulier indient en daarmee de formele weg bewandelt, is het wenselijk dat je eerst zelf contact opneemt met de instantie of persoon waartegen je een klacht wilt indienen, of tegen wie je beroep wilt instellen of bezwaar maken. Vaak is er wel een oplossing te vinden. Vind je dit lastig? Vraag je studieadviseur om hulp.  

De procedure

Kom je er toch niet uit? Dan kun je alsnog bij de Klachten en Geschillen Faciliteit van ESA formeel via het digitale formulier een klacht indienen of bezwaar of beroep aanhangig maken. Je krijgt een ontvangstbevestiging en je klacht of geschil wordt doorgestuurd naar de juiste instantie/loket die het in behandeling neemt. Denk aan het faculteitsbestuur, het College van Bestuur (CvB), de examencommissie of het College van Beroep voor de Examens (CBE).  

De Klachten en Geschillen Faciliteit van ESA draagt er zorg voor dat de afhandeling van je klacht of geschil binnen de geldende termijnen plaatsvindt

Direct naar