Ombuds Studenten

Het doel van de Ombuds Studenten is het behandelen van klachten, verzoeken of vragen van studenten over ongewenst gedrag of oneerlijke behandeling door universitaire staf of instanties van de universiteit, wanneer de vastgestelde procedures falen of ineffectief zijn, of te verwijzen naar de juiste instanties binnen of buiten de TU/e.

De Ombuds Studenten kan onpartijdig advies geven, bemiddelen tussen partijen, je doorverwijzen naar andere vormen van ondersteuning of een onafhankelijk onderzoek instellen als dat nodig is. De Ombuds Studenten draagt ook bij aan het lerend vermogen van de organisatie via rapporten en aanbevelingen aan het College van Bestuur en andere betrokkenen. 

Als je contact opneemt met de Ombuds Studenten heeft dat geen negatieve gevolgen of nadelen voor je.

Maak kennis met Ombuds Studenten Roel Notten

Roel Notten is de Ombuds Studenten aan de TU/e. Hij vervult deze functie ook aan de Universiteit Utrecht (UU).

Studeren is een waardevolle fase in het leven, vol grote uitdagingen. Studenten mogen erop vertrouwen dat zij elke dag in een universitaire gemeenschap worden opgenomen, die hen een veilige bedding biedt. Het is van groot belang dat studenten zich omringd weten door TU/e-medewerkers die aandachtig luisteren én handelen naar wie studenten zijn, hoe het met hun gaat en wat ze nodig hebben. Dat doet een appèl op alle TU/e-professionals. Het gaat ons allemaal aan.

Roel is bekend met studenten en het onderwijs. Zo is hij, naast zijn rol bij de TU/e en UU, ook opleidingsmanager bij de School-vAK (School voor Antroposofische Kinderopvang | Onderwijsassistenten Vrijeschool).  
Daarvoor was hij onder meer actief als bestuurssecretaris in het basisonderwijs en secretaris studentparticipatie en klachtenfunctionaris bij ROC Midden Nederland. In zijn vrije tijd deed hij jarenlange ervaring op als buurtbemiddelaar in zijn woonplaats Utrecht. 

Verantwoordelijkheden en taken

De Ombuds Studenten werkt onafhankelijk en onpartijdig en heeft een geheimhoudingsplicht. Tot zijn taken behoren:  

  • Informatie verstrekken
  • Klachten afhandelen
  • Conflicten oplossen en bemiddeling (geen mediation)
  • Onderzoek uitvoeren en aanbevelingen doen
  • Doorverwijzen
  • Voorstellen doen voor het veranderen van problematische of ineffectieve patronen in de organisatie

Contact opnemen met de Ombuds Studenten

Je kunt telefonisch, per mail of via Teams contact opnemen met Roel Notten om een afspraak te maken. Roel is iedere twee weken op donderdag op de campus aanwezig.

T: +31 6  39 58 68 47  
E: r.notten@tue.nl