Klacht

Studenten kunnen klachten indienen over de handelingen of gedragingen van een orgaan of persoon die onder de verantwoordelijkheid van de universiteit vallen.

Klachten worden niet in behandeling genomen wanneer reeds een klacht is ingediend en afgehandeld, dan wel de mogelijkheid van bezwaar of beroep heeft opengestaan.

Algemene klachten over beleid, onderwijs of beleids-/ of onderwijsuitvoering worden niet in behandeling genomen.

Ook wanneer de klacht onderdeel is van een strafrechtelijk traject, wordt de klacht niet in behandeling genomen.

Wanneer het belang van de betrokkene dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is, hoeft het bestuursorgaan de klacht niet te behandelen.

Aan de TU/e is een klachtenfunctionaris ondergebracht bij de Klachten en Geschillen Faciliteit. Deze functionaris is verantwoordelijk voor de doorgeleiding van de klachten en de monitoring daarvan. De klachtenfunctionaris zorgt ervoor dat de klacht terecht komt bij de juiste persoon die de verantwoording draagt om de klacht af te handelen.

Klachten worden in behandeling genomen nadat je (al dan niet met behulp van de studentenadviseur of studieadviseur) het digitaal beschikbaar gestelde formulier hebt ingevuld en ingediend.

Indienen

 
Klacht heeft betrekking op gedragingen en handelingen van het bestuursorgaan:  Behandeling door:
Faculteit/bacheloronderwijs Opleidingsdirecteur bacheloropleiding

Opleidingsoverstijgende onderwerpen zoals Calculus en Engineering Ethics

Dean Bachelor College

Faculteit/(post-)graduate degree onderwijs Directeur graduate program
Dienst Directeur van de dienst
Opleidingsdirecteur bacheloropleiding en directeur graduate program Decaan van de faculteit

Directeur van de dienst

Secretaris van de Universiteit

Examinator

Examencommissie die de examinator heeft
aangewezen

Informele procedure

Het verdient aanbeveling om, voordat je formeel een klacht indient, contact op te nemen met de instantie of persoon tegen wie je een klacht wil gaan indienen. Je kunt je ook wenden tot de persoon die daarvoor, gezien zijn positie, het meest voor in aanmerking komt. Vaak kun je tot een oplossing komen zonder de formele paden te bewandelen. Vind je dit lastig? Vraag je studieadviseur of een vertrouwenspersoon om hulp.

Formele procedure

Je kan een klacht indienen binnen één jaar nadat de gedraging of de handeling zich heeft voorgedaan.

Hoofdregel is dat de behandeling van een klacht wordt afgehandeld door een persoon die niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is geweest.

Diegene over wie geklaagd wordt, ontvangt de klacht en de daarop betrekking hebbende stukken.

Diegene die klaagt, wordt in de gelegenheid gesteld te worden gehoord. Hiervan wordt een verslag gemaakt.

Alleen wanneer de klacht kennelijk ongegrond is, dan wel de klager niet wenst te worden gehoord, kan hier van worden afgezien.

De klacht wordt binnen zes weken afgehandeld, welke termijn met vier weken kan worden verlengd.

Direct naar