Als iemand je lastig valt, met uitlatingen, gebaren of handtastelijkheden, dan kun je daar iets tegen doen.
Soms is een gesprek daarover voldoende. Maar als dat niet helpt, of als je advies of hulp nodig hebt om zo'n gesprek aan te gaan, dan kun je een beroep doen op een vertrouwenspersoon, die uiteraard geheimhoudingsplicht heeft. Met de start van het academisch jaar 2024-2025 gaat het Loket Integriteit en Sociale Veiligheid officieel van start als centraal aanspreekpunt voor vragen en problemen over integriteit en sociale veiligheid. Dit loket heeft een centraal telefoonnummer en e-mailadres waar iedereen terecht kan (040-247 8430 of safe@tue.nl). Het streven is dat het op deze manier makkelijker wordt om vragen en problemen op te lossen, maar ook dat ondersteuning makkelijker te vinden is.
Behalve het bieden van een luisterend oor kan die vertrouwenspersoon je helpen om zelf het probleem op te lossen. Ook kan de vertrouwenspersoon, maar alleen als je dat zelf wenst, bemiddelen in het vinden van een oplossing. Tenslotte is de vertrouwenspersoon de persoon die je kan ondersteunen wanneer je een klacht wilt indienen.